Ofte stillede spørgsmål - og svar Find svar på dit spørgsmål her.

I det daglige bliver vi stillet mange spørgsmål. Vi har samlet dem - og naturligvis svarerne her.
Klik på et spørgsmål - og få svaret.

Som så mange andre steder er julemåneden også en højtid for Næstved Taxa.

Det betyder at vi omkring weekender, helligdagene og nytårsaften har ekstra travlt. Faktisk meget ekstra travlt.
Vi er altid glade for at have noget at lave, men der er også en bagside af medaljen.

December på kalenderen betyder nemlig at det ikke er lige så nemt at få en taxa som det ellers er "til hverdag". Specielt fredag og lørdag afvikles der mange julefrokoster, og de har en tendens til at starte samtidig alle steder. Det betyder at vi har mange ture indenfor et kort tidsrum.

Efterhånden som julefrokosterne slutter begynder travlheden igen at melde sig. Folk skal hjem, eller videre i byen, og det falder ofte sammen med at dem der ikke har været til julefrokost skal i byen.

Her er en række gode råd, der kan gøre det lidt nemmere at få en taxa i julemåneden:

Hent vores app

Du kan med fordel hente vores app. Den tryller selvfølgelig ikke flere vogne frem - men det er nemmere at bestille.

Husk at vores app kun kan bruges i Næstved Kommune, og kun til at bestille en almindelig vogn. Er I mere end 4 personer (så I skal have en stor vogn), eller har I andre krav til vognen, skal den bestilles pr. telefon.

Bestil i god tid

Bestil vognen til ankomst hos dig så en forsinkelse ikke vil ødelægge hele aftenen.
Eksempel: Du skal være fremme til julefrokost kl. 18.00
Normalt vil det typisk være tids nok hvis du bestiller afhentning til kl. 17.45
Problemet er at stort set alle andre også skal være fremme okring kl. 18.00
Bestil derfor til f.eks. 17.30 i stedet - jo tidligere du kan komme afsted jo bedre.
Vi bestræber os naturligvis på at være fremme til den bestilte tid, men på denne måde er du sikret mod at en forsinkelse ødelægger det hele.

Vær klar

Vær klar når du har bestilt. Vi forventer ikke nødvendigvis at du står ved kantstenen og venter når vi ankommer, men vær klar til at køre inden du bestiller så vi kan komme afsted igen hurtigst muligt. Det hjælper også de næste kunder, der så ikke skal vente så længe.
Når du har afgivet bestillingen så hav tålmodighed. Når du har bestilt skal vi nok komme. Der er ingen grund til at rykke for vognen, idet det belaster centralen unødigt, så andre ikke kan komme igennem og bestille. Det gælder også selv om du har forudbestilt vognen.
Har du bestilt fra en mobiltelefon vil du få en SMS når vognen er ved at være fremme. Desværre kan belastningen på telenettet være så stor, så SMS'erne forsinkes. Hold derfor altid øje med vognen.

Nytårsaften

Årets sidste dag er årets travleste.
Det er derfor ikke muligt at forudbestille til afhentning i tidstrummet mellem d. 31-12 2018 kl. 00.00 og 1-1 2019 kl. 07.00 - altså de første 7 timer af 2019.
Grunden er ganske enkel. Vi ved af erfaring at antallet af forudbestillinger på bestemte tidspunkter ville komme meget højt op. Det ville betyde at en masse mennesker der havde bestilt, ikke ville få vognen til tiden. Ikke engang i nærheden af det tidspunkt de forventede.
Det ville fuldstændig blokere turafviklingen i lange perioder, fordi vi meget hurtigt ville få en masse forgæves ture der ville forlænge ventetiden yderligere.

Netop denne aften gør vi så i stedet det, at vi kører alt "efter tur".
Det betyder at du skal vente med at bestille vognen til du er klar til at tage afsted. Til gengæld kan du så regne med at der ikke er ret lang ventetid fra du har bestilt, til vognen er hos dig.

Betal kontant

Du kan naturligvis betale kontant for turen. Hav gerne så tæt på lige penge som muligt, da chaufførerne af sikkerhedshensyn medbringer så få kontanter som muligt.

Betal med kort

I alle vores vogne kan du betale med de mest almindelige betalingskort - også debetudgaverne - og det kan foregå som kontaktløs betaling.

Betal med MobilePay

Vi arbejder på at alle vogne kan modtage MobilePay, men p.t. er det desværre ikke alle der modtager MobilePay.
Sig du vil betale med MobilePay når du bestiller - så sender vi en af de vogne der kan modtage MobilePay.

Betal med taxabon

Vi modtager taxabonner fra alle danske taxaselskaber samt taxa-kreditkort fra f.eks. Taxa 4x35 og Dantaxi - også i de speciellie virksomhedsudgaver.

Bemærk

Chaufføren er berettiget til at forlange betaling for turen inden den udføres.

1. oktober 2018 skiftede vi fra et takstsystem til et andet - det vil ganske enkelt sige, at prisen på en tur nu beregnes på en anden måde end tidligere.
Læs om hvorfor Næstved Taxa skifter takstsystem - og hvad det betyder for dig som kunde.

Du kan i vores prisberegner beregne prisen på en tur mellem 2 adresser i Næstved Kommune.

Max antal passagerer I en almindelig taxa (der også kaldes en lille vogn) kan der max være 4 passagerer, og i en stor vogn kan der max være 5-8 passagerer.
Der findes ikke taxaer til mere end 8 passagerer.

Bemærk at alle personer - uanset alder - tæller som 1 passager.
Selv om den femte passager f.eks. “kun” er et spædbarn skal der altså bruges en stor vogn.

I den enkelte vogn kan du se et opslag der angiver hvor mange passagerer vognen er godkendt til.

En dejlig hund Ja det kan du som udgangspunkt godt.

Du skal blot meddele det når du bestiller vognen, da det ikke er alle vogne der medtager dyr.

Vi sætter pris på at katte og mere eksotiske dyr kun medbringes i transportkasser af hensyn til dyret, vognen og chaufføren.

Skal der flere personer og flere hunde afsted, så overvej om det ikke var en idé at bestille en stor vogn. Hunde eller andre dyr tæller ikke med når antallet af passager opgøres. Bemærk i den forbindelse, at en stor vogn er dyrere hvis den bruges som sådan.

Førerhunde til blinde kan som udgangspunkt medtages i alle vogne. Enkelte vogne kan dog være undtaget fra dette, hvis føreren har lægeerklæring der påviser allergi.

Der er grænser :-)
Nogen cykler kan være problematiske.
Alle vogne skal som følge af lovgivningen kunne medbringe mindst 1 cykel eller 1 barnevogn.

Skal du have begge dele med på én gang, eller skal du f.eks. have 2 cykler med på samme tur skal det oplyses ved bestilling. Det er nødvendigt fordi ikke alle vogne har et cykelstativ hvor der er plads til 2 cykler eller/og barnevogn.

Bemærk at du ikke nødvendigvis kan forlange at en barnevogn placeres i bagagerummet. Såfremt der ikke er plads til den der, er vognføreren berettiget til at placere den på cykelstativet.

Prisen for at få cykel eller barnevogn med er 15 kr. pr. stk. såfremt den/de placeres på cykelstativet. Bagage i vognen er gratis at medtage.
Aktuelle priser kan altid ses i vores takstreglement.

Hvis du har en speciel cykel kan det være den ikke kan "passer" på et cykelstativ. Det er f.eks. tilfældet med små barnecykler - der så til gengæld ofte kan være i vognens bagagerum.

Vær også opmærksom på at også elcykler kan være en udfordring. Det skyldes både deres vægt, designet af stellet, og placering af batteriet. Det er derfor desværre ikke alle elcykler vi kan medtage.

Liftvogn Både ja og nej

Mange kunder tror det er dyrere at køre i en stor vogn (5-8 personers), og undgår dem derfor hvis de f.eks. kun er 2 personer.

Det er dog ikke dyrere at benytte en stor vogn med mindre den decideret bruges som stor vogn eller liftvogn.

Skal du have meget bagage med, skal der mere end 4 passagerer med, eller skal der en kørestol med (der ikke kan klappes sammen), er det dyrere end en lille vogn.
De aktuelle priser kan altid ses i vores takstreglement.

Som en god tommelfingerregel kan du huske på, at hvis turen kunne være kørt af en lille vogn er det samme pris som en lille vogn.

Husk selen! Som i alle andre biler skal man bruge sele når man kører i taxa.

Hvis du er over 15 år gammel er det dit eget ansvar at få selen på.
Er du under 15 år er det chaufførens ansvar at du er spændt fast, og det er også ham der får et klip i kørekortet hvis det ikke sker.

Børn under 3 år

I taxaer er der ikke krav om fastspænding af børn under 3 år, hvis der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr (fx barnestol) til rådighed i taxaen - og barnet sidder på bagsædet.
Findes der særligt sikkerhedsudstyr i bilen, skal det dog bruges.

Børn fra 3 år

Hvis der ikke er særligt sikkerhedsudstyr til rådighed, skal børn fra 3 år og op til 135 cm være spændt fast med den almindelige sele og sidde på bagsædet. Hvis der er særligt sikkerhedsudstyr til rådighed i taxaen, skal det bruges.
Det er chaufførens ansvar, at passagerer under 15 år er spændt fast i følge reglerne.

Husk at passagerer på bagsædet der ikke er spændt fast, også er livsfarlige for chaufføren, hvis uheldet er ude.

Læs mere

Du kan læse om reglerne hos politiet eller i bekendtgørelsen om brug af sikkerhedsseler (se §4).

Husk at du altid er velkommen til at medbringe egen autostol eller selepude. Chaufføren er naturligvis behjælpelig med at montere det i vognen.

Hvis du vil klage Vi vil naturligvis helst have glade og tilfredse kunder - men sådan går det desværre ikke alitd.

Der kan være mange grunde til at en tur ikke forløber som den skal - men mener du det er vores skyld, vil vi gerne høre om det.

Ønsker du at klage, så benyt venligst vores klageformular

Du kan også klage direkte til vores tilsynsmyndighed Næstved Kommune. Det er også hos til dem du skal klage, hvis du ikke er tilfreds med en afgørelse fra os (over noget du har klaget over).

Ønsker du at klage til Næstved Kommune, skal det ske til Taxinævnet der "høre hjemme" hos Center for Trafik og Ejendomme.
Du kan skrive til dem på adressen

Næstved Kommune
Center for Trafik og Ejendomme
Att. Taxinævnet
Rådmandshaven 20
4700 Næstved.

Det kan også ske via mail på cte@naestved.dk

Når man bor på landet Det korte svar er: Ja selvfølgelig!.

Vi mener det alvorligt når vi siger, at vi er hele kommunens taxaselskab. Det er vi hele døgnet, hele ugen.

Det eneste vi beder om forståelse for er, at fremkørselstiden til dig nogen gange kan være lidt lang.
Vi kommer meget over hele kommunen, men der er ikke garanti for at vi er i nærheden lige når du skal bruge en vogn.

I gamle dage (før kommunalreformen i 2007) var der mange landtaxier i det der dengang var omegnskommuner til Næstved.

Alle på nær en enkelt er efter reformen stoppet, eller har frivilligt tilsluttet sig Næstved Taxa.
Den eneste tilbageværende landvognmand i Næstved Kommune er Niels Specht med Korskilde Bilen, der er hjemmehørende ved Tappernøje. Har du brug for en taxa på de kanter, kan Niels nås på telefon 55 96 59 85.