Kalenderfejl i taxametre

Vi har i dag - tirsdag d. 14-4 2020 - opdaget en fejl i vores taxameteropsætning.

Hvad er der sket?

I vores taxametre er en indbygget kalender og et ur. Dermed kan taxameteret selv holde styr på om det er aften, nat eller weekend - og også om det er helligdag. Den kalender skal fornyes ind i mellem, da der maksimalt kan rummes 2 års kalender i systemet.

Taksterne og kalenderen laves af vores leverandør - og vi kan ikke selv "pille" ved dem.

Desværre har det vist sig, at påsken denne gang var sat til forkerte datoer i den indbyggede kalender.
Det betyder at vi kørte for billigt skærtorsdag (som ikke var markeret som helligdag) - og for dyrt i dag tirsdag (som var markeret som helligdag).

Hvad betyder det i kroner og øre?

Forskellen på helligdag og almindelig dagstakst (som det burde have været i perioden) er på både startgebyret (for store vogne), kilometerprisen (både store og små) og ventetidstaksten (både store og små).
Forskellen kan ses i vores takstreglement, og vil man regne ud hvad det betyder for en given tur, kan det gøres i vores prisberegner.
Begge steder skal man kigge på forskellen mellem "Hverdag 06.00-18.00" og "Øvrig tid".

Hvad det reelt betyder for prisen afhænger af hvor lang turen har været, og hvor lang tid den har taget.

Hvorfor er sådan noget ikke testet?

Det bliver det også, men der er meget få ting vi selv kan teste. Det skyldes de omfattende regler der er for hvad vi må kunne - og de er som udgangspunkt gode nok, fordi de betyder at vi ikke selv kan stille på takster eller kalender - og det skal vi heller ikke kunne.
Vi kan f.eks. ikke "tvinge" taxameteret til at tro at det er en bestemt dag - og så se hvad taksten er den pågældende dag.
Vi må vente til dagen oprander - og så konstatere det.

At det ikke blev opdaget Skærtorsdag, skyldes alene at startgebyret er det samme hele døgnet på en almindelig vogn - og langt langt hovedparten af vores ture var til almindelig vogn - og dermed kørt til en takst hvor man ikke lige lægger mærke til forskellen.
Da vi samtidig kørte meget få ture Skærtorsdag, var der ikke ret mange chancer for at opdage det.
Her efter påske var det faktisk en vogn der først opdagede at der var noget galt - og så begyndte vi at undersøge sagen.

Kan jeg få refunderet det jeg har betalt for meget?

Naturligvis! - andet manglede da bare.

Benyt vores klageformular hvis du har kørt en tur i en almindelig vogn (eller i en stor vogn der ikke har været brugt som stor vogn) d. 14-4 2020 mellem kl. 06.00 og kl. 18.00
Du bedes oplyse

  • Hvad tid taxaen er bestilt.
  • Hvor var turen bestilt til) (altså adressen hvor du skulle hentes)
  • Hvor skulle du hen? (igen adressen)
  • Hvad har du betalt for turen?
  • Hvordan har du betalt? (kontant eller kort)
Vi undersøger sagen når vi modtager din henvendelse, og er du omfattet af muligheden for tilbagebetaling, så beder vi om dit kontonummer - og laver en bankoverførsel til dig på beløbet.

Er fejlen rettet?

Ja - det er den. Vores leverandør lavede en ny udgave af kalenderen i løbet af dagen, og fra ca. kl. 14.30 blev den sendt ud i vognene. Det er dog forskelligt hvornår det er hentet ned i den enkelte vogn - men det tjekker vi hvis du mener du har betalt for meget.

Har du yderligere spørgsmål?

Har du yderligere spørgsmål, er du altid velkommen via vores kontaktformular.




Send os en mail fra vores klageformular, hvis du har kørt en tur med os i den pågældende periode - og i øvrigt opfylder kravene.

Perioden er d. 14-4 2020 fra kl. 06.00-18.00.